Skip to content

Autoweek: Test: Dongfeng Box - nieuwe maatstaf in goedkoopste EV-segment

by Redactie on

''Auto groter en veel luxer uitgerust dan Europese concurrenten''

Onbekend is niet altijd onbemind, want al wekenlang krijgen we de vraag waar onze test blijft van de Dongfeng Box. Een nieuwe, compacte elektrische auto van een eveneens nieuw Chinees automerk in Nederland. En zelden zette een nieuwe Chinese auto zo de boel op scherp.

 

Dongfeng BOX, Zijn dat landen waar je met de EURO kunt betalen?
 

Ja, lach er maar om. Inderdaad klinkt het minder Europees dan Polestar, Nio of Build Your Dreams, maar de Chinese autofabrikant Dongfeng is trots op zijn naam (Oostenwind) en wil die dan ook trots dragen. Ook in Europa. De Box heet in China dan weer Nammi, een naam die je her en der tegenkomt op de auto. De compacte EV is de eerste maar zeker niet de laatste auto van het merk, dat net als veel landgenoten Europa wil veroveren. Het merk Voyah heb je wellicht ook al eens zien langskomen, dat is dezelfde club. Voor Nederland doe je zaken met de Gomes-dealergroep, die het importeurschap op zich heeft genomen. Het doel is een landelijk dekkend netwerk, zodat je niet terughoeft naar dat ene afgiftepunt in Nederland, wat bij sommige nieuwe merken wel het geval is.

pkg2pfhona91c0Een guitig maar volwassen voorkomen

Oké, maar vertel me over de auto!
Yes! De box is een auto die net over de 4 meter lang is, waarmee hij groter is dan een A-segmenter. Maar kijken we naar de prijs, dan voegt hij zich toch bij de allergoedkoopste van het land. De launch edition die wij rijden is gelijk aan de Premium Edition en die heeft een 42,3 kWh-accu, met een WLTP-bereik van 310 kilometer. Alleen de premium editie heeft ook bpm die vanaf 2025 geldt en is dus iets duurder: €24.500. Er is een versie met een kleinere accu (31,4 kWh), maar het prijsverschil is maar €1.000 en bovendien krijg je dan minder opties, dus de importeur zelf raadt dit mensen af. De Premium Edition zit bovendien zo rijk in zijn spullen dan losse opties eigenlijk niet leverbaar zijn. Je krijgt een cockpit vol kunstleer, stoelverwarming en -koeling, 18-inch wielen en adaptieve cruisecontrole. Kom daar maar eens om in een Dacia Spring!

emku9ifrabt6ta
Een volwassen cockpit met prima materialen.

Oké, maar rijdt die Dongfeng BOX dan wel een beetje

Nou, voor dit geld opvallend goed. Het ontbreekt wel volledig aan stuurgevoel. Een Citroën ë-C3 stuurt veel lichter en is communicatiever dan deze Box, en dat laatste is iets wat je niet vaak kunt zeggen over een Citroën. Ook trekt hij zichzelf niet recht als je gas geeft dus dat is even wennen. Maar de auto is wel comfortabel en stil. Bovendien is de wegligging prima. Dit staat mijlenver af van de bekende budget-EV: de Dacia Spring. Het is gewoon een volwassen auto. Met 95 pk is hij bovendien snel genoeg. Op de snelweg heb je weinig reserve meer, maar zeker tot 50 km/h is hij op zijn trekkracht gewoon vlot. Daarna stort het in, maar ergerlijk is het nooit.

Van binnen ziet de Dongfeng BOX er best redelijk uit?

Dat kun je wel zeggen. Opnieuw: prijs is alles en een nog niet eens gelijk uitgeruste ë-C3 (zonder stoelverwarming!) kost je al €29.000. Een bizar verschil, omdat de Box vanbinnen veel mooier is en verder nergens echt inlevert. Het verbruik was ook prima, zo rond het vriespunt zaten we rond de 17,5 kWh/100 km, waarmee je richting de 250 reële kilometers komt. Daarmee lijkt de WLTP op een gunstige lentedag wel haalbaar, gokken we. Met dit alles heeft de Dacia Spring weinig bestaansrecht meer.  Ja, die is nóg goedkoper, maar in de dikste uitvoering scheelt het maar €2.000 en dan is de Dongfeng én veel rijker uitgerust, én véél meer auto. De Spring lijkt dan ineens een brommobiel die op een natte winteravond niet zo veilig aanvoelt op de snelweg. De genoemde ë-C3 is sneller, maar ook in de dikste uitvoering veel kaler en kost dan nog eens €4.500 meer. Bovendien is de Fransman véél onzuiniger in de praktijk waardoor je met de Box verder komt. En Dongfeng biedt meer garantie. Ongetwijfeld is er her en der bezwaar tegen zijn afkomst als mensen hun shortlist opstellen, maar kijkend naar de techniek en de praktijk gooit de Box het goedkoopste EV-segment echt compleet overhoop.


0jc8g9z9vpfcoz-1
De achterbank is voor dit segment erg netjes.

Dongfeng BOX zijkant
Dongfeng BOX binnenkant
Dongfeng BOX kofferbak
Dongfeng BOX, middenconsole
Dongfeng BOX, stuur
Dongfeng BOX, dashboardplankje
Dongfeng BOX, comfortstand stoel
Dongfeng BOX
Dongfeng BOX, laadpunt

 

Bron: Autoweek. Zie deze link voor het hele artikel