Autovisie publiceerde op 3 januari 2025 de vergelijkingstest tussen de Citroen ë-C3 en onze Dongfeng BOX. Wij hebben een aantal quotes uit het artikel verzameld.
'Cijfermatig was het spannend tussen de Dongfeng Box en Citroën ë-C3. De Dongfeng bleek zuiniger, rijker aangekleed en uitgerust, net zo comfortabel en moderner qua infotainment. De Citroën countert met beter zitcomfort, meer hoofdruimte achterin, een meer allround onderstel en fiks vlottere dynamische en laadprestaties. Ook zal de vormgeving een bredere doelgroep aanspreken. Maar in dit segment telt alleen de prijs. Als je versies van dezelfde prijs vergelijkt, walst de Dongfeng er qua uitrusting en aankleding finaal overheen.'
'Voor editie 23 van vorig jaar maakte ik de dubbeltest tussen de Dacia Spring en de Leapmotor T03, de goedkoopste EV's op de markt. Allebei kosten ze rond de 20.000 euro (bij de Spring ruim meer als je wat comfort wenst). Als je dan ziet wat Dongfeng en in mindere mate Citroën ertegenover zetten voor maar iets meer geld... Oké, de ë-C3 die je wilt hebben, moet minimaal vijf mille goedkoper om een kans te maken. Maar zeker als je de BOX afweegt tegen de absolute ondergrens van de elektrische markt (de Spring en de T03), dan gaat de hoed af voor Dongfeng.'
'De vormgeving de BOX van het ex- en interieur moet je smaak zijn, maar de ruimte, de bouwkwaliteit, het materiaalgebruik en de hardware overladen je met het gevoel van 'hoe kan dit voor deze prijs?'. Mocht het budget iets op te rekken zijn, dan zou ik de nauwelijks goedkopere Dacia én Leapmotor overslaan. De Box is tientallen centimeters langer, heeft een grotere kofferbak, grotere accu, meer range, meer luxe en meer volwassen rijeigenschappen. Ik zou het wel weten, ook naast de Citroën.'
De pagina met het oordeel en de vergelijkingstabellen:
'De Citroën ë-C3 opent exact 1.000 euro boven de prijs van de gereden Dongfeng BOX Launch Edition, maar we ontkomen er niet aan om direct de lijst met ontbrekende uitrusting ten opzichte daarvan te presenteren: lichtmetaal, een infotainmentscherm, Citroëns in hoogte verstelbare Advanced Comfort Seats, een in delen neerklapbare achterbankleuning, automatische airco, achteruitrijcamera, regensensor, elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ruiten en veel van de uiterlijke aankleding die je hier ziet. Veel, maar niet alle items zijn wél in de Box terug te vinden, terwijl daar bij Citroën een extra uitgave tussen de 2.200 en zo'n 5.000 euro voor nodig is.'
'De Dongfeng BOX is zuiniger met een lager energieverbruik van 15,1 kWh/100 km, maar heeft een lagere topsnelheid en minder krachtige snellaadcapaciteit'
'De Dongfeng BOX biedt meer waar voor je geld met een lagere prijs en rijkere standaarduitrusting in vergelijking met de Citroën ë-C3.'
'Als je versies van dezelfde prijs vergelijkt, walst de Dongfeng er qua uitrusting en aankleding finaal overheen'
Over de auteur: Dries van den Elzen
Dries rolde via aangeboren interesse in racerij de autowereld binnen, dus het is geen verrassing dat de liefde voor al wat snel is nog steeds overheerst. Maar hij kan net zo enthousiast worden van het slimme ingenieurswerk achter een Toyota Prius of een elektrische auto.